![]() |
Miláčci - TV Prima |
|||||||||
|
||||||||||
Miláčci - reportáž
na téma "Oblečky pro psy a móda"
Za dva dny se znovu ozvala produkce. Chtějí ještě
jednu schůzku před natáčením a tentokrát se na nás dvě, na psy,
na místo natáčení a na oblečky přijde podívat ještě pan režisér
i pan kameraman. V pátek v poledne, 3 dny před vlastním natáčením a
těsně před víkendem, znovu volala paní produkční. Štáb konečně zjistil,
že náš prvotní návrh, aby oblečky převádělo co nejvíce různých
psů, místo jimi původně požadovaných pouhých čtyř, není k zahození,
a tak dostáváme za úkol, sehnat na natáčení "co nejvíce psů".
Markéta tedy sáhla do zásob a Fanynku doplnila ještě Trixi (Beatrix
Hayyah Mahtob) a Blondie Prague Limit, já jsem upravila dva kníraččí veterány
(na ty nakonec nedošlo) a čas si udělala i Jitka Hořáková s Angelikou Nezkrotná markýza a
Gwendy od Zlaté Samanty. Co jméno, to ostřílená televizní hvězda,
která by neměla zklamat. V den natáčení se kolem deváté ráno scházíme na
Malvazinkách. Náš byt čeká zatěžkávací zkouška. Což o
to, z naší strany jsme jen čtyři (já, Markéta, Jitka a Honza Šimeček,
coby dokumentarista akce), ale z kolika lidí se bude skládat přítomný štáb,
to jsme netušili. Než jsme se stačili vzpamatovat a domluvit Arnymu s
Akimem, že Fanynka už "nemá své dny", přijela televizní
dodávka. V ní moderátorka reportáže Jitka Kocurová, produkční,
kameraman, režisér, zvukař, technik a řidič. Předsíň i byt zlehka
zapraskaly ve švech. Rozdělujeme psy i sebe na dvě skupinky, abychom si nešlapali
po hlavách. Než si pan kameraman a zvukař připraví "nádobíčko",
obrací se na nás paní produkční s tím, že by bylo skvělé ukázat
divákům, jak se oblečky šijí a pátrá po šicím stoji v naší domácnosti.
Peláším o dvě patra níž k manželově mamince a
během chvíle donesu kufříkový šicí stroj, který realizaci nápadu
zachrání. Přišlo sólo pro Markétu,
která zahajuje natáčení reportáže šitím na stroji (nikdo z nás ho
neuměl zapojit a tak ještě voláme maminku, která se na chvíli
stane odborným poradcem). Šití se podaří, a je možné
natočit záběr, kterak paní Kocurová na návštěvu k Brychtovým přichází.
Její klepání na dveře bylo sice nápadem logickým, ale my jsme měli ve vedlejší
místnosti plné ruce práce, abychom utišili psíky, zvyklé hlásit
"diverzanty". Další částí byl příchod psíků do místnosti,
ve které Markéta šila oblečky. Už jste někdy vysvětlovali psům, že
mají něco dělat stejně asi šestkrát? Natáčely se naše nohy, jejich
nohy, naše hlavy, jejich hlavy ... A to vše se posléze sestřihlo do
jednoho obrázku. Po čtvrtém příchodu už psíci jen kroutili hlavičkami.
Za piškoty však byli ochotní opakovat běh předsíní bez ustání. V kuchyni, s výstavou
našich pohárů za zády (ty se štábu moc líbily), byl
natočen i kus rozhovoru o oblečcích, jehož účelem
bylo vysvětlit divákům, proč se psi vůbec oblékají. Do výsledného
sestřihu se pochopitelně dostal jen kousek z vyřčeného. Následoval další ze skvělých
nápadů: "Nemohli by ti pejsci pít tady z té misky? My bychom si
to natočili." Na první pohled evidentně nereálnou situaci (psi
pili před chvílí a já zrovna dolila misku) nakonec
zachránila Gessi, která byla ochotná lovit v misce s vodou utopené piškoty,
které jsem jí tam ve stavu lehkého zoufalství hodila.
Odtud pochází záběr "Gessi v pyžamku vodu pijící". A v zápětí
další realizační perla na poslední chvíli. "Nemáte tady
postel? My bychom ty pejsky natočili v pyžamkách v posteli jak spí. To by
se mohlo líbit." Což o to, myšlenka byla skvělá, leč měla
drobnou vadu na kráse. Vzhledem k tomu, že se točilo ve třech z pěti
místností našeho bytu, přičemž místo nevyužitého obýváku máme momentálně
"skladiště" a do ložnice jsem brzy po ránu přestěhovala vše,
co by mohlo při natáčení překážet, zbýval už jen maličký pokojík
pro hosty, který jsme nyní používali jako "čekárnu" mezi natáčením.
Na jednolůžkové posteli jsem ale měla složené peřiny pro 3 hosty a
hromadu oblečení. Následovala klasická blesková "potěmkiáda", kdy jsem zbytek překážejících
lůžkovin, rotoped, židličky, lampu a další věci přesunula do ložnice
(tady už se nedalo ani projít a kdyby věci spadly, už bychom se tam v
životě nedostali). Pejskům jsme nechali na posteli "noční povlečení
s měsíčkem a hvězdičkami" včetně polštáře i peřiny a oblékli
je do flanelových oblečků a košilek na spaní. Gessi, Akim a Arny a na
druhé polovině postele Gwendy, Angelika a Trixi utvořili trojice. Než
došlo na vyslovení dalšího geniálního režijního nápadu:
"Nemohli by ti psíci chvíli doopravdy spát", upadla Gessince
hlava na polštář, čubinka zavřela oči a po boku s oběma klimbajícími
psíky skutečně usnula, čímž vzbudila mezi členy štábu značné pozdvižení.
Vysvětlila jsem panu kameramanovi, že moji psi touto dobou (bylo 10.45 dopoledne)
obvykle nenatáčejí televizní pořady, ale spokojeně spinkají v mé
posteli nebo na sluníčku. Ze spánku jsme je bohužel museli probudit a
následovalo svlékání a oblékání, ze kterého později vznikl rychlosestřihový pelmel. Ukázalo se, že mě a Markétu čeká ještě
rozhovor o naháčích, přičemž režijní záměr byl následující. Zatímco
moderátorka, Markéta a já velmi pomalinku půjdeme po pěšince, tři psíci
vedle nás budou předvádět oblečky. Jednoduché, viďte? Naše původní představa, že předvedeme pejsky v oblečcích na výstavních vodítkách a elegantním výstavním klusem, vzala rychle za své. Na zem do listí pan kameraman načrtl klackem čáru a pravil, že tam se každý pejsek zastaví přesně na tu dobu, kdy bude moderátorka číst komentář k danému oblečku. Technicky bylo ještě nutné zvládnout, aby pes na čáru přišel co nejrychleji, aby na ní, pokud možno bez hnutí stál a pak aby zase co nejrychleji stanoviště opustil. K tomu se musel inteligentně postavit i majitel, který nesměl mít nohy jako širokorozchodnou trať, ani nesměl psovi nijak stínit. Komentář k jednotlivým oblečkům vznikl za pochodu a na zádech paní produkční. Naštěstí se nám podařilo přesvědčit pana kameramana, že není reálné, abychom si za pochodu přehazovaly psy podle scénářem stanoveného seznamu a všechny oblečky tak předvedly bez jediného střihu v plynulém záběru. I tak bylo s každým psíkem co dělat. Jednou jsme psa postavily na čáru moc dopředu, podruhé moc dozadu, jednou byl nástup moc rychlý, podruhé příliš pomalý. Pak zafoukal vítr, zvedl listí a chudák Jitka nemohla tmavou čáru na zemi najít vůbec, takže se postavila na místo, o němž se domnívala, že by tam snad původní značka mohla být. Jestli nás někdo pozoroval, musel dojít k názoru, že mají Bohnice vycházky. Přehazovaly jsme si psy, měnily vodítka, rozbíhaly se a brzdily, kroutily se, abychom nepřekážely v záběru a přitom se snažily dodat ke správnému komentáři správného psa. A najednou klap, bylo hotovo. Přesně ve chvíli, kdy pan kameraman ukryl kameru a zvukař sundal mikrofon, začalo poprchávat. Tiše jsme všichni doufali, že nám na reportáž prší štěstí a 16. března 2002 bude výsledek ke koukání. Pokud jste pořad viděli, pak jistě víte, co z natáčení zhruba zbylo. Z velkoakce "šicí stroj", zůstalo především jeho vrčení, ze spaní psíků v posteli kratinký sestřih, z povídání o účelu oblečků tak 20% vyřčeného, z povídání i o plemeni dvojitě popsané rozdělení variet a z láskyplného povídání o plemeni moje poslední věta, kterou však mohu kdykoliv podepsat: "Naháči jsou pro mě nejlepší psi". Tak ať je tomu tak i pro vás. s poděkováním Markétě Chrtkové, Jitce Hořákové a fotografovi Janu Šimečkovi - L. Brychtová |
||||||||||
![]() |